:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,706,940
Активни 423
Страници 17,870
За един ден 1,302,066

Новите дрехи на чалгата

Субкултурата се превръща в обща интонационна среда със съдействието на фейсбук кибиците
снимка: YouTube
Гери Никол. Има и глас, и хубост. Жалко за начина, по който ги използва.
В навечерието на коледно-новогодишните празници тръпна при мисълта какви още изненади може да ни поднесе родната интонационна среда. То е ясно, че не може само Виенската филхармония и рокли с гол гръб, но последните седмици бяха богати на "шедьоври", пред чиято художествена стойност и министерската експертиза на Вежди Рашидов и екип изглежда като стожер на високата култура. Става дума за две песни, триумфално обиколили тонколоните дори на тези, които старателно избягват безбройните тв честоти на "Планета" (вече се отказвам да ги броя) и "Шоуто на Слави".

Зад по-малко шокиращата Isthislove - добила популярност в социалните мрежи и разговорите на маса като "Издислав", по отдавна изтърканата шега с едноименния хит на Дейвид Ковърдейл и "Уайтснейк" - стои самият инж. Митко Димитров от Димитровград, продуцентът гуру на цял един жанр, който по инерция или поради високомерие смятаме за низш, периферен или отживял, а той се е просмукал необратимо в цялото ни битие. Продуцираната от "Пайнер" балада бе изпята на несръчен английски език от Фики, син на друг известен фолкмузикант - Тони Стораро, и



предизвика деветбалов естетически бунт,



какъвто и Джордано не е успявал. Но какво пък толкова, чалга бастионът в югоизточна България е родил и много по-вулгарни и дразнещи творения от кавъра по турска мелодия, изнасилващ езика на Шекспир.

Технически погледнато, "Издислав" е даже нежна любовна лирика в сравнение с другия хит на седмицата, а именно "Готина и луда". Не, нищо не ви говори заглавието, знам - под това семпло име се крие нашумялото "Яката дупара" - толкова пошло и бездарно парче, че чак ме е срам да допринасям за вайръл разпространението му. "Яката дупара" е явление, което само привидно изглежда ново, но всъщност то процъфтява от 2-3, а може би и 4-5 години благодарение на габровеца Криско. (Не знам дали да се радваме, или да окайваме иронията, че само една буква отличава това оправно момче от габровеца Кристо.) С творческата мощ на един Фарел Уилямс той едновременно пише, продуцира и изпълнява песни - вярно, една част от семплите и мелодиите му са крадени, но това кога е било проблем за българския гений? "Заемките" без плащане на авторски права са сила и на автентичната чалга, която копира от сръбски, гръцки, турски и други ориенталски образци, а съвсем не е забравено времето, когато ФСБ изпълняваха с български текст песен на Le Orme, "Сигнал" адаптираха Free Me на "Юрая Хийп", а Мими Иванова издевателстваше над "Лодка в реката" на "Стикс". Така де, надали соцът е бил най-силен в заплащането на авторски права с преводни рубли, но лошите навици си останаха. Да се върнем на Криско. Преди две-три години той нашумя с "Видимо доволни" - дует с певицата Мария Илиева, която дотогава се препитаваше с видимо по-изискани парчета. Словосъчетанието "яката дупара" се роди именно в този исторически момент, но то остана незабелязано на фона на бисери като "пУкажи на тия хора как сА бараш, как сА мяташ"... СЕМ се сезира за парчето - както обикновено, след дъжд качулка - но това не попречи, а даже му помогна да натрупа милиони кликове в YouTube - днешния най-важен мерител на успех и популярност.

С "Видимо доволни" греховете на Мария Илиева в



популяризиране на кряскащата крисковщина



не приключиха - съвсем по същото време тя бе в журито на X-Factor, което даде зелена светлина на 15-годишната (тогава) Гери Никол да пее за кучки и гъзове. Нека не се разбираме погрешно, не става дума за пуританизъм и криворазбран морал - и "Ъпсурт" пеят цинизми, и "Хиподил" са забранявани от Министерството на културата. Когато една творба включва ирония и самоирония, авторска инвенция, елемент на автентично вдъхновение, няколко мръсни думи не й вредят особено. Но когато нещо е създадено от напъпваща пубертетка само с намерението да покаже колко е разкрепостена и колко мръсни думи знае, имитирайки пред огледалото Ники Минаж и комиксовата героиня Харли Куин - то трябва да остане пред огледалото в спалнята на родителите й, а не да живее публичен живот. Впрочем по темата "Гери Никол" чухме даже и Държавната агенция за защита на детето - когато тя записа първите си парчета под крилото на Криско, нямаше 18 г. и непълнолетието й повдигаше юридически, не само етични въпроси - все пак, снимането в порно на подрастващи се преследва от закона, ако и в случая порното да е софт.

Макар пошъл и вторичен, Криско все пак има известен талант и пазарен нюх - дуетът му с Гери Никол "Ела и си вземи" натрупа 22 милиона гледания в YouTube, стигайки до публика не само у нас и в Сърбия, но чак в Индия. На този фон "Готина и луда" копира ритъма и движенията, но



чупи шаблона и тъпомера



със "стихове" като "Яката дупара, сега ша ва запаля" "Яката дупара, кой ше я бара". (Впрочем чалга изпълнителите - голяма част от малцинства, за които българският не е матерен език, пеят на диалект, но рядко фрапират чак толкова брутално в ефира, както Криско и протежетата му.) Ако не се сещате накъде бия, насилете се да изслушате "Яката дупара" до средата, където уж негърският ритъм замирисва на балкански кючек. Чалга певиците имат само малко име, а тя има две малки имена, но естетиката им е идентична. И понеже всяко нещо у нас е всъщност нещо друго - това, което понастоящем се зове рап или хип-хоп, е чиста чалга в нови дрешки. Често почти без дрешки. И Криско съвсем не е нейният единствен пророк: мераклии за гето лайф у нас колкото щеш, а първото мелезче между рап и попфолк прозвуча още преди десетина години в дует на Азис и Устата; кичозният на еврониво конкурс "Евровизия" радостно прие в обятията си тези кросоувъри на нашето време.

Наивно мислехме, че



Азис е изолирано - макар и ярко - явление,



а то какво стана. (Ако сте любознателни, чуйте неговия дует с някоя си млада Теди Александрова, записан месец преди "Яката дупара" - не е съществено различен нито като съдържание, нито като ритмика.) Чалгата отвърна на удара и не оттам, откъдето очаквахме: не от източния пролетарски бряг на Марица, а от уест коуста на жълтите павета. И почти се почувствахме като в машина на времето: Гери Никол е оживялата внучка на Радка Пиратка - "само да те гепна, дънките ш'ти цепна", само дето вече не сме в 90-те на миналия век, когато внезапно гланцираните списания с разкекерчени каки заеха мястото на "Работническо дело" и "Земеделско знаме" по будките (тогава не бяха "ЛаФки") като знак за новопридобита свобода и разкрепостеност.

Сегашната версия не се разсъблича така наивно стихийно: тя е много по-перверзна и опитна, ако не рафинирана. Лошата новина е, че вече има социални мрежи - чудесен рупор за мултиплициране на простотията. Защото чалга песните и чалга вестите се тиражират и популяризират именно с подкрепата на фейсбук кибиците. И никой от нас не е невинен, защото всеки (уж ироничен и заклеймяващ лошия вкус) коментар, всяко споделяне, всеки клик им носят самочувствие, усещане за значимост. Чесането на езиците и клавиатурите е това, което ги прави важни. Разбира се, "Гангнам стайл" и "конският танц" от нея също не са образец за високо изкуство и онова, на което зрителите в цял свят "кликат" най-охотно, е дебилното, ексцентричното, безвкусното. При това вайрълите не будят интерес само с цел забава. Гледайки, одумвайки, иронизирайки, "хейтвайки" ги, аудиторията изживява своето кратко превъзходство. Нищо не може да се сравни с воайорския триумф да видиш как някой се излага здраво. Но това е само кратка илюзия за морално и интелектуално надмощие.

В дискотеките младежта може и да кърши снага на тия ритми "за долницата" - много важно! така е било и така ще бъде! - но предполагаемо, при употребата на компютър и други електронни устройства за общуване и въздействие върху околните трябва да се включи на работа и малко от горницата. Защото разбирането за естетика и вкус е субективно, но съществува екзистенц-минимум, който е абсолютен, и отстъплението от него изиграва много лош номер на цялостната интонационна среда, в която живеем. После да не се чудим, че имаме също чалга театър, чалга кино, чалга телевизия и чалга премиер.
 Криско и Мария Илиева - "Видимо доволни", че са опошлили интонационната среда.
23
10251
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
23
 Видими 
20 Декември 2016 20:45
Джордано


Джорджано!
20 Декември 2016 20:51
Ся, според скромното ми мнение, ако човек иска да се изказва високомерно за културната долница, трябва да принадлежи към и да познава горницата. И понеже ми се е случвало, макар и по-малко, отколкото ми се иска, да попадна във Виена в Музикферайн или Щатсопер - роклите с голи гърбове са само в прочетеното-недопрочетено или изфантазирано от авторката. Ходят си хората с нормално вечерно, не бално облекло, даже повечето са със следобедни дрехи, а има младежи или интелектуалци и по дънки. Те така...
20 Декември 2016 20:52
..
20 Декември 2016 20:58
Бих определил "мнението" ви като доста скромно.
20 Декември 2016 21:29
Ясно, щом видя възрастен по дънки в операта, значи априори ще го считам за интелектуалец. А аз, простата, нося цветя и си обличам новите дрехи! Колко било просто да си интелектуалец, само си купуваш дънки и това е! Да не е само във Виена така, че да взема да се изложа другия път като си разрифча дънките и се явя на струнен концерт? Въпроси, въпроси...
20 Декември 2016 22:04


Да ме извини Анита, но претенцията, доминираща в текста ми идва малко в повече... Развигор Попов, защото става въпрос за Мими Иванова, е класен музикант и за какво издевателство иде реч - фен съм на Stix между другото. За Криско, Гери Никол и чалгата - искахте мултикултурализъм - You don't understand that you get, you get what you need пее Глен Хюс в God of Money от последния му албум!


21 Декември 2016 06:43
Анита, скъпа, ако поне в рубриката "Култура" на любимия вестник вместо "водната феерия" на "Малката морска сирена" с хепиенда й по холиуудски и треторазрядни холиуудски филмчета се появяват по-често статии за големите български оперни певци по световните сцени, на които вече и имената им няма къде да прочетем /освен на Соня по изключение/, за наистина стойностни театрални спектакли по световните сцени, по-подробна, освен заглавието, режисьора и евентуалните номинации, за некасови филми и т.н., може пък полека-лека да почнем да се преборваме с чалгата? Естествено самотна битка би била, ако националните божем тивита не започнат да предават оперни спектакли, симфонични концерти, класически шедьоври на световното кино и пр. в праймтайма вместо реклами, комици, гали, сериали... Щото се докарахме дотам, че 18-годишните не са чували името дори на Чаплин.
На Вас ли да обяснявам, че вкусът на публиката се възпитава и отглежда. Четвърт век стана, я възпитават със славчовци, гали, комици, реалитиформати, ивани, николи, калинтерзийскита и прочее. Кво друго да се очаква. А през 70-те "Дзен и изкуството да се поддържа мотоциклет" е била бестселър, представяте ли си. Именно за това иде реч. За отглеждане и култивиране на вкусовете на читатели, зрители, слушатели,а не за единствения киносалон в МОЛа с пуканките и колата, тоест в голямата тенекиена барака в полето. Ми няма как да стане.
21 Декември 2016 07:03
" не за единствения киносалон в МОЛа с пуканките и колата, тоест в голямата тенекиена барака в полето."

Ако имаш предвид бургаския МОЛ, там киносалонът изобщо не е единствен. Не съм ги броил, ама са поне пет...
21 Декември 2016 07:11
Имам предвид нормален киносалон на подходящо място - "Смирненски", "Тракия", "Родина", "Култура", "Септември" - голям салон и студийно кино, ако нещо ти говорят. А не кат се измориш да си пазаруваш гащи и други, значително по-скъпи отколкото в останалите магазини, парцали, да седнеш да си хапнеш и пийнеш, дорде зяпаш някое муви в тенекиената барака.
Щото кинофилмът е a piece of art Се пак, а не поредният консуматив. В Париж в киносалоните например публиката става права и ръкопляска дори след края на филма. Поне в нормалните киносалони, де. Които не са наврени единствено в моловете.
21 Декември 2016 07:17
Ако вулгарното и нагло излъчване, струящи от лицето на Гери-Сопол, са пример за красива визия, тръпки ме побиват какви са ни стандартите за визия! За гласовите възможности на това кресливо, пъпчасало тийнейджърче не ми се говори! Авторката има претенции и... това е!
21 Декември 2016 07:55
Да бе А високото се излъчва по Хоризонт БНР Някой да чуе за какво пеят популярните групи от тукашния "елит" Не съветвам- не е за слушане
21 Декември 2016 08:43
Имам предвид нормален киносалон на подходящо място - "Смирненски", "Тракия", "Родина", "Култура", "Септември" - голям салон и студийно кино, ако нещо ти говорят.


Живея повече от половин век в Бургас, тъй че няма начин да не ми говорят.
Ама не разбирам какъв ти е проблемът, ако дават хубав по твоите разбирания филм, да го гледаш в голямата тенекиена барака?
Е, няма кинопрегледи като едно време, ама...
21 Декември 2016 08:47
И понеже ми се е случвало, макар и по-малко, отколкото ми се иска, да попадна във Виена в Музикферайн или Щатсопер - роклите с голи гърбове са само в прочетеното-недопрочетено или изфантазирано от авторката.
Щом Манрикото се изказа, нека и ази да кежем нещо. Един мой шеф разправяше, че като отишъл на опера в Ковънт Гардан- Лондон (за съжаление аз не съм ходил в Лондон) бил потресен. Точно в антракта лондончани извадили бухчите и започнали да нагъват това, каквото са си донесли от къщи. Сигурно и чесън са яли, които го обичат. Зеле, обаче в никакъв случай, защото англичаните не ядат този зеленчук. Те обиждат германците на "зеле". За голи гърбове не разправяше.
21 Декември 2016 09:36
Да ме извини Анита, но претенцията, доминираща в текста ми идва малко в повече... Развигор Попов, защото става въпрос за Мими Иванова, е класен музикант и за какво издевателство иде реч - фен съм на Stix между другото.

Малко се е оляла Анита с този глагол:
Мими Иванова издевателстваше над "Лодка в реката" на "Стикс"

От контекста е ясно че става въпрос само за неплащане на авторските права, но тогава не изпълнителите ги решаваха тези въпроси. Творци като Развигор Попов и Мими Иванова са антипод на това срещу което Анита се бори, и каузата ѝ доста е пострадала от неуместното използване на думата "издевателствам".

https://www.youtube.com/watch?v=6e3O8b0bRJw
Мими Иванова - Ах, този дъжд!

https://www.youtube.com/watch?v=21DMGr3jH2I
Лодка в реката - Мими Иванова
21 Декември 2016 11:16
От контекста е ясно че става въпрос само за неплащане на авторските права, но тогава не изпълнителите ги решаваха тези въпроси.


"Лодка в реката" не се ли води композирана от Развигор Попов?
Значи и композиторите излиза да не са ги решавали тези въпроси.
Е, кой тогава ги е решавал?

И по-скоро проблемът не е, че са покраднували социзпълнителите, а че са го представяли, а някои и досега представят, откраднатото за свое, авторско.
21 Декември 2016 11:47
"Лодка в реката" не се ли води композирана от Развигор Попов?
Значи и композиторите излиза да не са ги решавали тези въпроси.
Е, кой тогава ги е решавал?

И по-скоро проблемът не е, че са покраднували социзпълнителите, а че са го представяли, а някои и досега представят, откраднатото за свое, авторско.

Не се води композирана от Развигор Попов. И не са представяли чуждото за свое (може да има някакви изключения) но, в интерес на истината, чуждите автори и изпълнители често се премълчаваха (на плочите вместо името на автора имаше едно странно триъгълниче). Разбира се изпълнителите имаха интерес от това, но не те бяха въвели тази традиция.

Все още има песни на които не знам оригинала. Ето тази например:

https://www.youtube.com/watch?v=_wjn-nSXFIU
Сутрин рано

Това да се крие оригиналът не е само соцпрактика. Например имаше една страхотна песен изпълнявана от Паша Христова, и се знаеше, и не се криеше, че оригиналът е на Мина:

https://www.youtube.com/watch?v=vBfZcbDXVQ8
Паша Христова - Една година любов

https://www.youtube.com/watch?v=r21yAe13jlM
Un anno d'amore - Mina

Оказа се че оригиналът все пак е бил скрит - и в България, и в Италия. Ето го (много по-лошо звучи но така или иначе това е оригиналът):

https://www.youtube.com/watch?v=r4Q1Zk_WpEc
Nino Ferrer - C'est Irréparable

21 Декември 2016 12:16


"Лодка в реката" не се ли води композирана от Развигор Попов?
Значи и композиторите излиза да не са ги решавали тези въпроси.
Е, кой тогава ги е решавал?

И по-скоро проблемът не е, че са покраднували социзпълнителите, а че са го представяли, а някои и досега представят, откраднатото за свое, авторско.

Единственият по-ярък случай за който се сещам - за мое огромно съжаление, защото съм им страшен фен - е "След десет години" на ФСБ... и все пак това е аранжимент на традиционна италианска песен, мисля с неизвестен автор /не съм съвсем сигурен/.
С "Лодка в реката" - нищо подобно, тъкмо обратното - ето оригиналната плоча - http://audiobeat.ru/music-mp3-data/album/4329580/4.jpg
За незнаещите - Томи Шоу е вокал и китарист в бандата, която се споменава - Стикс.


21 Декември 2016 13:36
Vatamov 21 Декември 2016 12:16

Оригиналът е на Le Orme - Amico di ieri.
Натисни тук
За протокола - за първи път песента се появява под името "След десет години" в първия им студиен албум "Non-stop"(1977). Но на самата плоча е само общо записано "Музикална обработка, оркестрация и аранжименти - ФСБ". Текстовете на песните обаче са посочени чии са.
Та така, спестявайки чия е музиката, народа я припозна както тяхна...Впрочем още една композиция от този албум не е тяхна - "Free hands". Но поне са запазили оригиналното заглавие, иначе музиката е на Gentle Giants.
Осем години по-късно в "ФСБ на концерт" само е отбелязано български текст - М.Белчев, обработка - ФСБ. Който се сетил - сетил...
(Впрочем от Тома Спространов за първи път научих чий оригиналът на "След десет години", някъде ранните 80-те. И много спорове съм водил за това, ама нямаше нет тогава и доказателства - йок
21 Декември 2016 14:41
уест коуста на жълтите павета.

Анита рулз
но пък соцносталгията и православния гняв се е отприщил в коментариЙте
21 Декември 2016 19:45
Малко по-снобарско от колкото са моите разбирания но все пак: Анита
22 Декември 2016 00:37
You don't understand that you get, you get what you need пее Глен Хюс в God of Money от последния му албум!

а пък Дюк Елингтън казва: "If it sounds good, it is good"
22 Декември 2016 01:24
А бе... друго си е да чуеш "Цъфнал ГЕРБ", в оригиналното изпълнение на Ц.Ц.
24 Декември 2016 01:24
Тезата на Анита, която тя от десетилетие налага, е, че всичко българско е отвратително, а всичко вносно е прекрасно. Разбира се, ако пък българското е кавър на нещо вносно, значи е не просто отвратително, ами и позорно. И съвсем разсеяно пропуска край ушите си текстовете на американските ар`н`би изпълнители, които Гери-Никол просто копира, където яка дупара минава дори за ретро, защото хората там си говорят ачик-ачик за ясно за какво. Ако Фики запее "издислав" е отврат. Но ако американец запее на отвратителен руски "очи чорнайе", то това е шедьовър. Това е тезата на Анитка. Чета я за енти път път вече.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД