:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,790,384
Активни 798
Страници 17,258
За един ден 1,302,066
БЕЗОБРАЗИЯ ДЕ ЮРЕ

За добрите нрави - с непосилна лекота

Правните текстове, където присъстват етични норми без санкции, са ненужни. А където санкциите са неясни, те са опасни. А на СЕМ не му е работа да пише поменици и да въвежда неподходящи наказания
Снимка: Борислав Николов
Реакцията срещу решението на СЕМ за добрите нрави в новините беше бурна и не успя да предизвика съдържателен разговор за мястото на етичните норми в информацията
Спомняте ли си, когато се обсъждаше въпросът за оповестяването на секретна информация? Тогава започнахме да употребяваме, но и да бъркаме класифицирана с квалифицирана информация. А проблемът е сложен, защото е и логически. По-просто ще стане, ако се каже, че да класифицираш е по-лесно, защото караш отгоре надолу. Очертаваш теми - класове - и ги разграничаваш или забраняваш просто по силата на дефиницията. Не толкова лесно обаче е да квалифицираш. Тогава се налага да преценяваш (отдолу нагоре) дали дадено нещо наистина има съответните качества.

Подобен е и въпросът с "добрите нрави" - една сама по себе си неясна формулировка. Хубаво е, когато подобни изрази са рядкост в една правна система. Но е невъзможно и дори вредно, ако те изобщо липсват. Защото именно чрез тях се показва, че правото не е затворена и самодостатъчна система за регулиране на поведението. Те препращат към мащаби, които надскачат правото, но са близки за нравствената култура на повечето от членовете на общността, служеща си с това право. Етиците за разлика от правистите са склонни да се разтоварят от отговорност и да възкликнат: добрите нрави са налице или в традиционни, или в общества с хомогенна култура. Но юристите не могат да постъпят така, защото ако го сторят, ще ги обвинят, че са се самозабравили и че не виждат мястото на етиката в правото. Затова волю-неволю им се налага да се включват във войните на интерпретациите. Така постъпва и Конституционният съд през 1996 г., когато в тълкуванието си не се задоволява само с "националните традиции и култура", нито само с актуално и "ефективно накърняване" на добрите нрави. Неговата интерпретация на "добрите нрави" показва, че те не съвпадат само с "тук" на наличната култура и само със "сега" на ефекта върху засегнатите. Въпросът обаче е, доколко законодатели и администратори, съдебни и регулативни органи ще се окажат на висота да си служат правилно с тази откритост на смисъла в "добрите нрави"?



"Добрите нрави" са ограничения



Те слагат рамки на свободата, с която субектите на правото разполагат. Така се нареждат до изричните законови забрани. Но именно до тях, а не върху или вместо тях.

Когато законодателят прибегне до тази формулировка, той вече е свършил огромна друга работа. Очертал е ясно границите на безспорното. Но същевременно е осъзнал, че действителността винаги ще се оказва по-богата от опитите му да я овладее. И за да не може в бъдещите "трудни случаи" органите да решават само заради правомощията или заради властта си, е отворил вратичка за нормативна преценка. Такава, която навярно би срещнала съгласието на повечето, имащи усет за справедливост и уместност. Освен това "добрите нрави" са и основания, с чиято помощ сделки или административни актове стават нищожни, засегнати лица могат да търсят компенсация, доброволни действия все пак се третират и наказват като закононарушения. Колкото и да са неясни като условие, "добрите нрави" - тъкмо защото са елемент на правото - са прецизни в последиците. В правни текстове, където присъстват без санкции, те са ненужни, а където санкциите са неясни, те са опасни. Нека сега погледнем законите и съдебната практика.





В някои страни сделки, нарушаващи

добрите нрави, са нищожни



Наемодателят може да развали договора си с наемателя, ако онзи приюти свои близки или заради интимни посещения. В първия случай е злоупотребено с доверието му, във втория се е почувствал като сводник. Не бива да се забравя, че до средата на 60-те години на миналия век в редица европейски страни се водят дела за приютяване на сгодени. Вярно, тогава е била доста по-разпространена формулировката "нравствен ред", но и сега "добрите нрави" са основание и оправдание за домакина в неговата собственост да цари нравственост, която не го кара да е двуличен пред съвестта си. От своя страна и наемателят може да развали договора, ако се ожени или му се родят деца, както и ако му ограничат например достъпа до банята. В съзвучие с добрите нрави е да потърсиш по-достойно жилище за разрасналото се семейство или да не търпиш неприятни притеснения в интимната си сфера. Ето два случая, където "добрите нрави" прекъсват ангажименти между договорилите се страни. При това без последствия.

Където има принуда или се цели спестяване на данъци, също може да срещнем формулата на "добрите нрави". Но нека погледнем към така популярната тема за подкупите. Подкупът безспорно е договор в нарушение на добрите нрави. Но следва ли от неговата нищожност, че сделката, за която той е послужил за основа, също е нищожна? Не. Тук липсва транзитивност. И това навярно е добре, защото само ако си помисля, че обратното би било обичайната практика, едва ли ще останат много договори в сила. Последствията не са зараза "по веригата".

В трудовото право и в света на рекламата



"добрите нрави" са

основание за компенсация



Уволнявате например някой служител, който е бъркал в касата. Но в трудовата характеристика, която му издавате, не споменавате за основанията за уволнението. А бившият ви служител злоупотребява с доверието и на бъдещия си работодател. Вие сте нарушил "добрите нрави" и някъде по света може да се наложи да компенсирате нанесена върху трето лице вреда. Защото сте укрили информация или не сте я осветлили достатъчно. Именно на тази основа дори в Турция, която мнозина свързват с битпазар, добрите нрави пазят потребителите от злоупотреба с доверието им. Ето, че последствията от засегнати добри нрави не се изчерпват само с прекратяване на някакво действие.

Ясно е, че "добрите нрави" са навсякъде в правото. Но не толкова ясно - особено у нас - е, че те не са изрични забрани, че там, където са упоменати, наблизо има изрични забрани и те само ги допълват. Сякаш, ако нещо е убягнало на класификатора, формулировки като добрите нрави спомагат за квалифицирането на междинни случаи.

Похвален е опитът в закона за меценатството да се предвиди, че данъчни облекчения не могат да се ползват, ако не отговарят на добрите нрави. Нима трябва меценатът, осигурил стипендия на някой или някоя - близки до сърцето му, да получава данъчни облекчения? Или онзи, който маценатства в сферата на пошлата култура? Но е ясно, че за да работи, законът трябва да предвиди, не меценатът да преглежда забранителни списъци за меценатстване - от любовници до пошлотии,- а данъчните да проверяват кои са адресатите на неговата благотворителност и да преценяват заслужава ли той данъчни облаги. Разбира се, в закона за меценатството трябва да има, и надявам се да е така, и строги ограничения. Защото по своя замисъл той е в напрежение с принципите за общо третиране от страна на правото. Например, не позволява на онези, които имат доходи под облагаемия минимум, да се ползват както от шансовете, които разкрива пред щедростта, така и от облекченията, свързани с тях. Но затова пък е за общото благо в сферите на културата и спорта, стимулира имащите да не крият данъци и да виждат къде отиват парите им.

Затова пък е сбъркан опитът на СЕМ да върши онова, което не е по силите и на всички СЕМ-ове по света. Ако конституцията предвижда дори мерки (впрочем "минимални" - спиране и конфискация), в случай че са засегнати "добрите нрави", СЕМ, вместо да преценява кой, кога и как нарушава тази норма, т.е. да квалифицира, я дописва, като изрежда цяла армия от тематични класове. Преди да ни е посочил случаи, които да издържат в съда, регулаторният орган реди поменици, чиито норми няма как да не влязат в противоречие с други норми. Проблемът е, че СЕМ не е подразделение на Цвета Маркова и не му е работа да прави номинални каталози, преди да е преработил действителността. В члена с "добрите нрави" конституцията е предвидила "акт на съдебната власт", а не предварителна забрана, каквато има в съседен член за "защитена от закона тайна". И така, държавната тайна и цензурата са две различни неща. Дано!



Грижата за детето

е нещо повече

от добрите нрави



Тя е и водещ принцип. Вижда се и в решението на Конституционния съд. А при СЕМ е обратното. Добрите нрави са на преден план. И вместо да полага усилия да градира по съдържателен принцип и да очертае границите между "неблагопристойно" и "непристойно" (употребени от самия него!), между "примитивен" и "циничен и вулгарен език", СЕМ подвежда всичко това под шапката на "добрите нрави". Онези, от които той твърди, че се учи, отдавна третират "добрите нрави" като вектори, които могат да разширят интерпретацията, но не и да я изчерпят. И едва когато си се предпазил от безспорно лошото, можеш да си позволиш да предвидиш защита и от непредвидени злини!

А онова, което СЕМ изобщо не е премислил, е санкцията. Ясно е, че спирането и конфискацията на "носителя на информация" е слабо ефективно в сферата на електронните медии, в епохата на дигиталното битие на информацията. В решението си от 7 ноември 2005 г. СЕМ неправилно цитира конституцията, допълвайки със "спирането и конфискацията... на електронна медия", което е просто прекалено. Но да не обсъждаш въпроса за санкциите изобщо, означава да не си орган, да не играеш по правилата на правната регулация. Впрочем не е ли по-добре - в случай на нарушаване на добрите нрави - вместо спиране или наказание на медиите, защо пък не, да има компенсация на зрителите и слушателите? Да им се предостави нещо естетско и, разбира се, не между 23.00 и 6.00 часа. Вярно, че това означава да третираме информацията като посегателство върху околната среда, но и в екологическото мислене дреме усетът за границата на добрите нрави. Дали пък това няма да е и по-ефективно?

-----

*Стилиян Йотов е преподавател по философия на правото в СУ.
Илюстрация: "Сега"
Ако сделка или договор се осъществи в резултат на подкуп, това несъмнено нарушава добрите нрави. Но не прави сделката или договора автоматично невалидни. Между етичните норми и последствията от неспазването им няма задължителна транзитивност. На снимката: агенция "Митници" провежда кампания срещу корупцията.
 Стилиян Йотов
9
2840
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
9
 Видими 
20 Декември 2005 00:36
Умно и прецизно
20 Декември 2005 01:50
ТИНТИРИ-МИНТИРИ!
Понятията "Добри Нрави" или "Морални норми" и прочие са вкарани в законите, за да може да се прилагат от магистратите и "правоимащите" винаги, когато това им е изгодно!!! Тези понятия НЕ могат да бъдат ЕДНОЗНАЧНО охарактеризирани, очертани, оценени и приети! Следователно, тези "аморфни" понятия НЕ могат да бъдат "рамка за поведение" зад която следва Нарушението и Наказанието за него!!! Значи, "Нрави" и "Морал" НЯМАТ и НЕ трябва да имат място в общозадължителните за изпълнение и съблюдаване от всички в Държавата ЗАКОНИ!!!
Например, НЕ е против "добрите Нрави" на евреите, арабите, турците и др. ОБРЯЗВАНЕНО на малките момченца, нали?! НЕ е НЕморално, според Корана, например, сексуалната връзка между мъже! В Европа и в България, също, вече НЕ е "аморално" жените да се пекат по плажовете на Сен Тропе без горницата на банските! Чуват се и гласове/все по-силни!/, например, че Корупцията в "определени граници" била нещо ПОЛОЖИТЕЛНО за стопанските връзки, Икономиката и Политиката!!! Ето, и Евг. Дайнов, например, твърди, че НЕ е "в нарушение на Добрите Нрави" да се пафка марихуана, а "пуританите" казват твърдо "НЕ! Е!", нали?! Що НЕ определят позволената доза наркотик за лична употреба, чрез "В РАМКИТЕ и КОЛИЧЕСТВАТА на Добрите Нрави и Добрия Морал", например, де?!? Впрочем, НЯМА и НЕ може да има такова нещо, като "ЛОШ Морал"?!? Може Моралът на някого да НЕ съвпада и да е НЕПРИЕМЛИВ за другиго- но НЕ и да е "лош" ! Още повече, пък, когато се каже "ЛИПСА на Морал"?! Пълна Глупост- Морал винаги е имало и ще има у Човека- у всеки Човек- НЕГОВ си Морал!!!
А дали е в рамките на "Добрите Нрави" и "Добрия Морал" българската Държава да остави стотици хиляди нейни граждани БЕЗ животоспасяващи лекарства, а в същото време да харчи стотици милиони за "спасяване на иракчаните" от последиците на междуРЕЛИГИОЗНИТЕ /а , значи, между РАЗЛИЧНИ религиозни МОРАЛИ!/ междуособици и войни в Ирак?!?
Мястото на "Морала" и "Нравите" е в къщите на хората и/или в религиозните храмове на религиозновярващите, но НЕ и в общовалидните и общозадължителните Закони! Ерго, няма място в Съда за "Морал" и "Нрави", а само за ЯСНИ и КАТЕГОРИЧНИ за поведение законови норми и текстове!
Впрочем, Човечеството е измислило ЗАКОНИТЕ тъкмо, за да сложат те ред в Хаоса от различните поведения на хората с различни Нрави и Морали! И Законите са се появили на Бял Свят ТЪКМО заради това, защото Нравите и Моралите са различни за различните хора- и, поради това, НЕ могат да бъдат ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ЗА ВСИЧКИ! А Законите могат и са! КАЗАХ!
20 Декември 2005 02:36
Стилияне, здрасти.
20 Декември 2005 05:48
ако тия на снимката са еталон ... пази боже
20 Декември 2005 06:37
Имам чувството, че днес ФФ на СУ са превзели "Наблюдател". По-горе Митко Новков, тук Стилян. Напомня ми на есенна бригада на факултета в Александрово (1984), с ментовка по 10 пари в кръчмата.

И всеки си знае своето. Стилян, например, Хабермас.
Липсва само Жоро Каприев с вечното "гнусен позитивизъм" като чуе за английска или американска философия.
*
Поздрави и от мен.
20 Декември 2005 07:04
Абе щом ФФ е произвел толкова празнодумци, калтаци и лайнари, бих го закрил тутакси. Шибани правозащитници!
20 Декември 2005 11:25
Блазе на студентите, които слушат 'такива' лекции. Все пак авторът не дава отговор на фундаменталния въпрос: кое е първичното яйцето или кокошката? Морала или закона? Класификацията или квалификацията? Дрън-дрън ярина ...
20 Декември 2005 11:32
Съгласен с Параграфа. Ако се гледат 10-те божи заповеди и главите на НК ще се види приликата, но едното е морални норми а другота правни.
20 Декември 2005 15:21
"Проблемът е сложен, защото е и логически" Параграфееее, това е едно от първите изречения в статията и само като го прочетеш, трябва да се въздържиш от писания. Ти с логиката нито се поздравяваш, нито си говориш. Твоите аморфни понятия никакви кавички не могат да ги спасят. Това си е въпрос на азбучно знание и като си го пропуснал, е по-добре да си замълчиш. Вземи първо се ограмоти, какво е понятие и какво е аморфно. Аман от активна глупост.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД