:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,682,530
Активни 436
Страници 25,095
За един ден 1,302,066
КАРИЕРА

Здрава Каменова се разкъсва между сцената и перото

Като режисьор на дублаж и автор на пиеси й остава повече време за 2-годишния Калоян
Снимка: МИХАЕЛА КАТЕРИНСКА
Здрава Каменова
Здрава Каменова - това име чуваме едва ли не всеки ден от телевизионния си приемник. Но освен че е режисьор на дублажа в BTV, младата дама, която стои зад това име, е известна като театрален, куклен и драматичен режисьор, като драматург, актриса и кукловод. Отвсякъде по централните софийски улички надзърта и афишът на спектакъла за малки и големи "Олеле", който от миналия месец се играе в Сатирата, а автор на пиесата е тя, Здрава Каменова.

----

Родена е в София. Кажи-речи всички в семейството й са артистични натури: "Прабаба ми е пяла много хубаво. А пък на баба хора, които са капацитети в оперното пеене, й предсказвали голямо бъдеще. Тя обаче се омъжила и съпругът й отсякъл: "Или сцената, или аз!" И баба избрала второто. Баща ми пък е художник, както баба ми го нарича - "шашав човек". От малка той ми е голям душеприказчик", разказва Здрава Каменова и ей така, между другото, подхвърля, че навремето майка й и татко й се запознават на автостоп.

Като дете тя не си играе с кукли, а се съсредоточава върху книгите. Споделя, че била много сериозно и непрекъснато четящо хлапе, че изобщо не се усмихвала, на което сега никой не вярва: "Но, слава Богу, след това се поправих и станах по-шантава, така че да подхождам на родителите си".

През 2002 г. завършва НАТФИЗ "Кр. Сарафов", специалност актьорско майсторство за куклен театър при проф. Румен Рачев. Още преди академията попада на няколко годишни изпита на куклени класове и



всичко й се струва много шарено и различно,



а и даващо голяма свобода за по-нататъшно развитие. Здрава уточнява, че е приета в НАТФИЗ от втория път. След първия си опит тя се записва да учи в театралния колеж "Любен Гройс" при Елена Баева. Добавя, че в момента класът й готви дипломен спектакъл по пиеса на Здрава "Гимнастика за бременни", чиято премиера се очаква през този месец.

По-късно в академията тя проявява упорство и постоянство. Още преди да завърши, прави своя първи авторски спектакъл "Нещо хубаво, нещо само твое", на който тя е автор на текста, режисьор и сценограф. Печели през 2002 г. Голямата награда и Наградата на детското жури на Кукления фестивал "Двама са малко, трима са много" в Пловдив, Наградата за най-впечатляваща актриса на детското жури и Наградата на журито за актьорско изпълнение на фестивала "Златният делфин" във Варна. Получава и номинация за куклено изкуство "Икар 2003". Следват авторските спектакли "Черно-бяло" (Награда за перспективна трупа на фестивала "Пиеро" - Стара Загора), "Спяща красавица по никое време" (Награда за най-добра актриса на международния фестивал "Лутфест" - Сараево; Първа награда за женска роля на фестивала "Михаил Лъкатник" - Ямбол), "Карлсон и дребосъчето" (Награда "Икар" на САБ за актьорско майсторство 2005).

Така се случва, че Здрава никога не работи с режисьор и почти никога - с чужд текст. Смята, че това е причина все повече и повече да се задълбочи върху писането на текстове за театър: "Сега си мисля, че всъщност съм минала през актьорството точно за да подобря писането си. Преди много вярвах, че трябва да играя, но вече намерих моето си нещо. Чувствам се много добре пред компютъра вкъщи".

Здрава пише първо драматизации по известни приказки, но така ги пречупва през дадена призма, че те стават почти неузнаваеми: "Което пък беше проблем, защото родителите водят децата си в кукления театър, където са свикнали да виждат нещата така, както са ги прочели в книжките. И в един момент осъзнах, че това адски ме влудява и ме впримчва в някакви рамки. Щом излезе някое мое представление, то печели всички награди, но впоследствие почти не се играе, особено в България", откровена е Здрава. И наистина, спектаклите й имат кратък живот на сцена, защото са по-нестандартни за общото мислене. Но самата тя вече е майка и сега гледа на кукления театър като на нещо, което трябва да забавлява и да учи децата. Стига до извода, че ако има нужда да се изразява, трябва да потърси друго поприще. Междувременно се запознава с настоящия си съпруг, актьор в Сатиричния театър, и той я поощрява да пише за възрастни.

Първият такъв текст, който Здрава създава, е "Отклонения",

а премиерата на спектакъла по пиесата е в "Сълза и смях".

Впрочем през 2006 г. пиесата става лауреат на конкурса "Нова българска драма" - Шумен. "Още като седнах да пиша, осъзнах, че



най-после се чувствам много свободна



Вече не си мислех само за това как да не зачеквам твърде сложни теми, да се съобразявам с детското мислене, тоест всичко, което е задължително за едно детско представление", разказва авторката. Оттогава все по-рядко тя се обръща към кукления театър. "Олеле", последната пиеса на Здрава, написана за деца, е поставена за пръв път в Стара Загора през 2006 г. "Бях се уморила да ми казват, че пиесите ми са малко тъжни и че са на сложни теми. Затова реших да се позабавлявам и резултатът е "Олеле" - шарж на всички шаблони от приказките. Вместо да е мила и нежна, нашата принцеса слуша хардрок, кара мотор, има крокодил за домашен любимец".

Четири години поред Здрава праща пиеси (за възрастни) на Шуменския фестивал за драматургия и четири години поред те стигат до финал и после биват публикувани.

Пиесата й "Баща ми" през 2007 г. грабва първа награда на конкурса "Нова българска драма" - Шумен, а "Една нощ с нея" се класира за финалния кръг на конкурса "Славка Славова" на Театър 199. Писателката съжалява обаче, че в България има твърде малко форуми за хората, пишещи за театър.

Иначе наскоро завършва "Краят на октомври". Историята се върти около хора, които са се разделили на 20 години и пак се срещат на 40. Имат да си кажат много неща, защото мълчанието вече непоносимо им тежи.

Здрава не мисли, че има дефицит на хубави съвременни български текстове, а по-скоро - на четене и слушане, на чуване и на търсене: Затова много се дразни от гръмки изявления, че нямаме съвременна драматургия.

Признава за своя най-голяма гордост това, че пише от 5 години, а вече 4 години минимум 5-6 души кандидатстват в НАТФИЗ с нейни текстове. Здрава не познава тези хора, но им е безкрайно благодарна и възлага надежди тъкмо на тях.

Телевизионните зрители познават Здрава Каменова и като режисьор на дублажа в BTV: "Още преди да завърша академията, Чавдар Монов ме покани, без да ме познава, на кастинг. Явиха се много хора, той не ми се обади веднага, но по-късно ме извика за един сериал". Лека-полека тя прохожда и в това поприще. Междувременно Здрава здраво превежда филми. След 5 години най-неочаквано й предлагат да се присъедини към екипа на Албена Павлова и Красимир Куцопаров като режисьор. Сега казва, че тази



работа й дава спокойствие и сигурност,



което пък й осигурява едно нормално битие. Доволна е, че няма точно фиксирано работно време и най-вече, че така има възможност да пише. Е, случва й се няколко дни поред да работи по 12 часа. Сред филмите, за чийто дублаж отговаря, са "Перла", SMS и др. Работата на Здрава се изразява в това да подбира актьорите, да следи за лексиката, граматиката и изобщо за актьорското отношение в дадена сцена. Българските актьори обикновено не са чели текста предварително и нямат представа за какво се разказва във филма: "Случва се някой да тръгне с грешна енергия в сцената. Например героят се е скарал преди малко с някого и нашият актьор влиза в сцената, карайки се и на следващия си събеседник. А всъщност отношението към него би трябвало да е друго. Понякога в текста има, да речем, умишлена двусмислица, която нашият актьор, понеже трябва да сменя гласове, не може да усети, и тогава аз трябва да му кажа да наблегне точно на това и това".

Иначе в личен план Здрава Каменова е щастлива майка на двегодишния Калоян.
Снимки: Личен архив
Здрава Каменова със сина си Калоян
 Сцена от авторския спектакъл на Здрава Каменова "Отклонения".
 Заедно с Мартин Каров, Моника Митева и Рин Ямамура по време на турнето на спектакъла "Карлсон и дребосъчето" в Япония.
181
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД