:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,697,027
Активни 333
Страници 7,957
За един ден 1,302,066
Кариера

Страдивари от Казанлък

Едрьо Едрев е направил над 300 цигулки, които е продал в Япония, Тайланд, Китай и САЩ
Снимки: Велислав Николов
Баща и деца лютиери.
У другите народи тя си е виола. У нас е цигулка, нежно име, навяващо асоциация за галене. Народът е разтълкувал в своя съновник, че "Сънуваш ли, че свири цигулка, някой ще ти се обясни в любов". Определя я още като "разплакана цигулка" и "свири втора цигулка". А галенето си е за виртуозите. Може би защото този инструмент прилича на жена с Рубенсови форми.

Едрьо Едрев от Казанлък е направил над 300 цигулки, контрабаси, лъкове, виоли и барокови инструменти, продал ги е в Япония, Тайланд, Китай, че дори и САЩ и има обяснение за нежните й форми: "В музея на цигулката в Кремона са над 2000 експоната. Във формата е търсено коя ще даде най-добър звук и тази женска форма се е оказала най-сполучливата още от времето на първите й създатели." Те са Джовани да ла Горна и Зането Монтекиаро от Бреша в началото на XVI век, най-добрите обаче са Гуарнери и Амати, а над тях - Стадивари.

Родната традиция е от 1924 г. в Казанлък. Популярна банка дава пари и се ражда работилница с двадесетина майстори. После става фабрика, освен цигулки произвежда китари, контрабаси, виолончела и мандолини.

---

Самият Едрьо Едрев е роден в с. Ветрен. Името определя човека, та е висок, пъргав и не го сдържа на едно място. Завършил техникума по вътрешна архитектура в Трявна и казармата, но с този ръст треньорът на казанлъшкия футболен отбор решил от него да излезе мечтан център-нападател. Предложил му договор, но трябвало да изчака 6 месеца. Нямало кой да го издържа и започнал във фабриката за музикални инструменти "Кремона". Дали е загубил футболът, не се знае, но без Едрьо лютиерството ни нямаше да е същото.

Започнал да прави цигулки, майсторите си криели занаята като от калфите през Възраждането. Старанието на младежа не останало незабелязано и блеснала щастливата звезда - станал



първият български стипендиант



на фабриката в град Кремона да учи лютиерство. 22-годишният младеж вече е запушил комин, та тръгнал с жена и малко дете. Бебето тогава - Радиана - днес е лютиер. Заедно с брат си Пламен имат диплома от 2005 г. в Кремона. Баща и деца поставят началото на семейна професия, макар в рода на Едрьо да няма и намек за подобни традиции.

Дипломната му работа била цигулка на Страдивари. Работил я 13 месеца. Ключовете й са резбовани, а долната дъска - украсена със слонова кост. Отгоре е старият български герб с гордия лъв. Днес е в местното музикално училище. От време на време става и изложбен експонат. В Кремона се дипломирал и като майстор на лъкове. Космите са от пернамбук - косъм от опашката на бял кон, расъл в Монголия и Китай. Лошото е, че заради лъковия материал един кон си отива. Едрьо вече не прави лъкове.

Върнал се от Италия в Казанлък през 1985 г. и го чакал 10-годишен договор. Едновременно работил и като учител в новооснованата паралелка по лютиерство към Художествената гимназия. Изглеждало, че животът се подрежда. Вместо спокойствие се появили проблемите - директори непрофесионалисти, разправии, наказания и седмица преди 10 ноември Едрьо напуснал и пак хванал пътя към Италия. В 70-хилядната Кремона конкуренцията е огромна - има над 700 ателиета за струнни инструменти. Но именно там Едрьо направил първите си контакти с търговци и цигулките му тръгнали по света. Днес е убеден, че може и да си превъзходен майстор, но



не печелиш ли награди на конкурси,



никой няма да те забележи.

Първата му награда е именно в Италия през 1993 г. Оттогава се зареждат още 6 - три в Италия, Чехия, Унгария и Япония. Сега участва само в конкурса за баш майстори в Кремона, който е на всеки три години. През миналата от цигулките на 100 участници неговата станала 11-а. Ние, българите, рядко даваме евала на нещо по-ниско от първо място, но както и да го погледне човек, това си е постижение. В конкурсите обаче сега най се държи на звука. По-рано е бил външният вид на инструмента.

Самият Едрьо може да направи всички модели на Страдивари. Има ги на книга, която си е купил от чужбина за 500 лв. Тя му помага да е и експерт по така ценните сега инструменти на великия италианец, направил над 1500 инструмента - цигулки, виоли, виолончела и контрабаси. Току изскочи някоя виола, за която се твърди, че е негова. На Едрьо са показвали няколко за оценка. Резултатът - у нас оригинална цигулка на Страдивари освен на Минчо Минчев няма. Но е



удостоверявал модели на 80 и 100 години



Преди време при него отишъл известният ни цигулар Жеко Стоянов с цигулка, попаднала у него в резултат на замени между колеги. Едрьо разпознал оригинална венецианска "Мишел дьо Коне", 1684 г. После разни антиквари убеждавали музиканта, че това не е вярно. Но и веднага му предлагали да я продаде. Жеко още си свири на нея в Италия.

Противно на мненията на други лютиери казанлъчанинът твърди, че за разлика от жената една цигулка не крие тайни, но има тънкости. Те са в качествения материал - явор за долната дъска, резонаторната кутия и грифа, и смърч - за горната дъска. Според него най-добрият материал е у нас. Яворът дава 30 на сто от качествата на звука, останалите са за смърча. Понякога стотни от милиметъра играят роля. Затова и две цигулки на един и същи майстор не свирят еднакво. Има музиканти, които искат в оркестъра цигулката да бъде "по-напред". Други пък - да има силна четвърта струна. Затова и



майсторът се влияе от звука при направата



За наши музиканти е направил само 7 инструмента, но всичките са по поръчка - цигулка, виола и виолончело. Поддържа и ремонтира инструментите на най-елитните ни състави - "Софийски солисти" и квартет "София". Направил е цигулката на 10-годишната Йоана, която дава заявка, че ще надмине Мила Георгиева. Правил е инструменти и на Нов бароков оркестър, създаден преди 2 години.

Другата тънкост е лаковото покритие, което се нанася накрая. Най-напред са химическите съставки, които прави по технология отпреди 200 години. Най-напред маже дървото с прополис, после с мед, белтък на яйце и горена захар. Едва след това с лака. Той не влияе върху звука, но пази инструмента от влага и дървояди. Иначе една цигулка се прави доста бавно - отнема между 4 и 5 месеца.

Едрьо най си обича модела "Страдивари 1715", което значи, че е направен от прочутия италианец в тази година. Казанлъчанинът е направил и три "Гуарнери" - днес са в САЩ. Всичките му цигулки са със сертификат, с данни за материала на капака, горната и долната дъска, лаковото покритие, модела и размера. Задължителни са датата, на която е издаден, три снимки на инструмента и сухите печати.

Освен всичките си майсторски дела Едрьо е и



10 години председател на Сдружението на лютиерите



Той е инициатор за семинари, общи изложения с фабрика "Кремона", изложби на 48-те му членове (половината от лютиерите у нас) в Казанлък и София - във Военния клуб и музея "Земята и хората". Участват и в панаирите - най-големия по площ във Франкфурт, а като качество - в Кремона. Наскоро имаше наш международен конкурс за лютиери. Първата част бе в София от 22 до 24 ноември, а втората - в Брюксел. Верен на думата си, не е участвал, но пък се гордее с вторите места на членовете на сдружението Стойчо Цветанов от Казанлък и Динко Динев от Ямбол. Отскоро реализира и общата идея за Музей на цигулката в Казанлък, та градът да радва гостите си и с розата, и с четириструнния инструмент.

А иначе сбъркана цигулка няма. Ако не свири вярно, то не е заради нея, а заради музиканта. Тя живее стотици години и както виното, колкото е по-стара, толкова по-хубаво свири.
 Все по-често Едрьо поверява важни детайли в производството на децата си.
 Сертификатът на майстора.
 Пред албума на учителя Страдивари.
 Така изглежда една цигулка в началото - две дъски с женски форми.
 Дипломната работа е в музикалното училище на Кремона. Оттам обаче са пратили специален неин плакат.
217
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД